Wednesday, May 19, 2010

EDISI MELAWAT

NEW CHAIRMAN VISIT

Gambar asal poster sebelum di National Geography kan

Last Monday, the new chairman visited RRI and obviously CMU were involved for LITS. All the worked involved in setting up the displays were only started on Saturday. Imagine how hectic it was because we don’t have any posters at all. Luckily, Duriemas and of course, Zaharah was willing to help me. ALHAMDULLILAH and I must say it turns out to be good. Again, thank you Duriemas and their staffs for willingly to worked on Saturday just to ensure the job is done and also for sending us the right posters after major correction before the new chairman arrived at our place (the mistakes was only noticed that Monday morning!). So this time around, the displays came with National Geography concept (penat aku menerangkan kat Zaharah sampai pening kepala dia). We want it to come with sequence and synergized. On that morning pulak, due to rain on Sunday night, ladang basah. Bertekak aku dengan orang Stesen minta turap ladang. Actually, at that particular time, I don’t want to listen to any excuses…hangin aku. Back hoe tak adalah, nak tunggu Ikhsan lah. Why must you give excuses before you even try? I’m doing impossible things at the moment dengan menyiapkan everything on Saturday and Sunday. Yang sikit tu pun tak boleh ke? To make the story short, I get what I want plus fogging nyamuk sekali and kind of regretting myself because of ‘kata dua’ yang aku bagi pada staff tu. Terasa macam Kimora plak. Overall the visit was OK (for me, I tak dengar lagi pahat), the only comment that I received from the audience was, “Does your hair use MORTEX?” a…ahhh, ye lah tu and here are the pictures.

Yg belakang tu bukan kabus, tapi fogging nyamuk

Susun atur di ladang

TKP, KP, YB dan Dr Zul



Team members
TALK ABOUT THE OTHER VISIT

This was true event but for further confirmation, the officer himself needs to clarify it. I diberitahu oleh sumber-sumber yang boleh dipercayai yang KP dah buat visit ke SPKT. In order to make SPKT nampak gah, hebat, mantap dan terurus, kakitangan SPKT telah bertungkus lumus mengemas pejabat, ladang dan kawasan-kawasan sekitarnya. Pada masa yang sama, salah seorang daripada pegawai CMU sedang menjalankan penyelidikan yang berkaitan ngan rumpai (tak tahulah Paspalum ker, rumput Israel ker) di sana. Disebabkan staff yang ditugaskan tidak mengetahui mengenai kewujudan eksperimen tersebut, maka staff tersebut dengan rasa bertanggung jawab (ke suka hati?) telah memotong rumput –rumput tersebut yang bagi dirinya nampak serabut pada laluan yang KP akan gunakan semasa lawatan nanti. Walau bagaimanapun niat murni kakitangan tersebut telah menjadi kebengangan pegawai CMU tersebut hingga kini.

Hmm…banyak persoalan bermain di minda, adakah perang akan meletus? Adakah saman menyaman akan berlaku? Apakah reaksi SS? Saya rasa kita perlu ambil iktibar daripada kejadian ini dan janganlah meyalahkan pekerja tersebut, kesian dia…dah rumput kan? Nak buat macam mana? CMU officer’s blog akan cuba mendapatkan komen mereka yang terbabit tapi sebelum itu, kami di CMU officers’ blog ingin memperkenalkan program baru in conjunction dengan peristiwa tersebut…
SEHARI SATU RUMPUT! (program mengenali rumpai dibawah CMU officer’s blog dengan objektif agar tak sewenang-wenangnya memotong rumput penyelidikan orang lain).

Nama Tempatan: Rumput Israel
Nama Saintifik: Asystasia Gangetica L.
Famili: Acanthaceae
Lokasi dijumpai: Ditepi-tepi jalan dan pinggir belukar
keterangan:
Tumbuhan ini begitu mudah didapari tumbuh liar dipinggir-pinggir jalan dan tepi belukar. Ia membiak melalui keratan batang dan secara menjalar. Ia begitu cepat membiak dan dapat menjajah sesuati kawasan dengan cepat sekali.
kegunaan:
Tumbuhan ini digunakan untuk mengubat luka akibat dari gigitan serangga dengan cara melumatkan daunnya dan menampalnya pada tempat luka tersebut.

Info menarik:
Nama lain : Bayam Nyonya, Rumput Cik Hassan (Bukan Encik Hassan BKP)

Bunga putih dia disukai arnab

Sedap dimasak lemak putih ngan keledek ngan udang kering (tak penah pulak aku cuba dan tak tipu nih,check internet. Boleh komersil ganti alfalfa)

Kalau kambing ngan biri-biri makan kena cirit birit (ada aku kesah!)
LAWATAN LAIN PULAK

Pada minggu lepas juga, satu lawatan muhibbah telah diadakan oleh dua orang pegawai daripada UKEB dan UPB di SPKT bagi melihat sendiri kawasan plot penyelidikan masing-masing yang melibatkan CMU. Lawatan ini juga turut melibatkan program melawat rumah baru SS dan juga ke pokok klon yang besar seperti dibawah ini. Lawatan juga diselang-seli dengan cerita seram courtesy of Ruhida.

PROGRAM MELAWAT

Minggu lepas, minggu ini dan minggu hadapan, ramai CMU officers’ yang bercuti atau berada di tempat lain e.g. MFK di Sg Congkak, SS di Penang, GSS di Sabah dan Sarawak dan NMCH di merata-rata. Sesiapa yang berminat, ini NMCH ada offer:

Taman Negara Trip via Jerantut : 2D1N, free & easy + mancing + 3 x meals (masakan kampung) + boat + tent (3 people/tent) + pass + canopy walk (* + RM 20)...joran can be supplied by request. Total RM 180 + RM 20 = RM 200. Canopy walk - later arrangement for those interested..package offered by my cousin. 15-16 @ 22-23 hb May. TQ

No comments: